- Udfasning af elementer: Forberedelse
- Fremsøgning af CPR nummer: Rettighed
- Arbejdsgang: Nye indstillinger
- Element udvidelse: Multivælger
- Sletning af arbejdsgang: Antal måneder før sletning
- Flowdesigner: Udvidelse af funktionen "Hvem"
- Opsamlingsmail: Selvvalgt opsætning
- Fejlrettelser og mindre ændringer
Til denne version er der en del tilføjelser til DitmerFlex, hvoraf den væsentlige i denne version er fjernelse af den gamle flowdesigner.
Hvis du derfor ikke er klar til at få den gamle flowdesigner fjernet, skal du være opmærksom på du ikke kan blive opdateret til nyere DitmerFlex version.
Til versionen bliver der også gjort klar til at udfase gamle elementer, som du kan læse mere om i næste afsnit.
Udfasning af elementer: Forberedelse
Det har længe været undervejs, men er nu blevet en realitet. Versionen er blevet udvidet med funktionaliten, der gør dig opmærksom på hvilke elementer der bliver udfaset, så det vil være nemmere at påbegynde en ændring af jeres blanketter.
Bemærk: Elementer bliver ikke fjernet i versionen men der bliver blot gjort opmærksom på hvilke blanketter der benytter disse elementer. I første omgang er der kun tale om specifikke elementer der har samme funktionalitet der fjernes. Der vil komme et nyhedsbrev om i hvilken version elementerne bliver fjernet.
Som du kan se på det nedenstående billede er der indsat en ny kolonne i fanen "Flexblanketter". Her kan du se en rød infoboks der fortæller om der på den givne blanket bruger ét eller flere af de elementer, der bliver udfaset i en kommende release.
Fremsøgning af CPR nummer: Rettighed
I brugerdelen af DitmerFlex, kan du på søgesiden, finde frem til lidt forskellige resultater, i forhold til hvad dine søgeparametre er.
Til dette er der blevet indfødt en rettighed, som gør at du kan søge en bruger frem på CPR nummer.
Denne rettighed er ikke tilknyttet til nogle roller som default - derfor skal du selv ind og tildele den til en rolle der giver mening for din organisation.
Som anvist på billedet er den nye rettighed navngivet "Søg bruger frem på CPR nummer".
Med rettigheden åbnes der op for at kunne fremsøge en bruger på et helt CPR nummer i feltet
"Blanket udfyldt for".
Uden rettigheden bliver der søgt på fødselsdato, selvom et helt CPR nummer indtastes.
Med rettigheden er det hele CPR nummeret der bliver søgt på.
Arbejdsgang: Nye indstillinger
For en arbejdsgangskabelon er der blevet lavet flere ændringer.
Det første der er lavet om er udseendet af brugergrænsefladen (UI). Før var der en fane med indstillinger til arbejdsgangsskabelonen, men det er i den nye version blevet udvidet til at være på to forskellige faner.
Før var der kun en fane - Indstillinger.
Nu er der kommet en udvidet fane - Generelt og Indstillinger.
Som du kan se på billederne ovenfor er fanen "Indstillinger" der fortsat, men nogle af dens funktioner er blevet flyttet over til en fane "Generelt".
Fanen "Generelt" indeholder "kassen" indstillinger, og sikkerhed som før lå i fanen "indstillinger".
Det er ikke kun en UI ændring der er kommet som ændring til versionen. Det er også blevet muligt at bestemme om en arbejdsgang kan startes op på baggrund af udfylderens alder.
Dette kan du se på fanen "Generelt", under sikkerhedsindstillinger.
Funktionaliteten kan f.eks. anvendes for brugere der søger buskort, men som ikke er f.eks. 16 eller 18 år.
Så kan det opsættes sådan at forældre eller værge skal søge om dette.
En anden tilføjelse til området er, at du nu kan bestemme automatisk hvornår en arbejdsgang skal være aktiv. Det vil sige at du kan have en arbejdsgang der altid vil være aktiv i en bestemt måned, da det er denne måned der kan ansøges om f.eks. løn.
Denne del finder du under fanen "Indstillinger" på arbejdsgangen. Det er både muligt at have en start dato og en slut dato. Er der kun én start dato vil arbejdsgangen blive gjort aktiv fra den angivet start dato - Dette kan du f.eks. gøre brug af hvis du ved hvornår en bestemt arbejdsgang skal i drift, men personen der har adgang til arbejdsgangen ikke er til rådighed på dette tidspunkt.
På billedet ovenfor kan du se "Angiv slut dato" vælger du at sætte flueben i denne boks, har du også mulighed for at vælge at det skal være en årlig begivenhed, altså at en bestemt arbejdsgang er aktiv hvert år i et bestemt tidsinterval.
Udover at kunne vælge hvornår en arbejdsgang skal være aktiv, kan du også vælge hvor mange gange en bruger har lov til at starte en arbejdsgang op.
Under "Begrænsning af arbejdsgangen" har du mulighed for at vælge hvor mange gange arbejdsgangen kan startes op.
På billedet nedenfor, kan du se at der er mulighed for at vælge en gang om ugen, en gang om måneden, eller en gang om året.
Bemærk: Der bliver regnet med kalender uger, måneder og år, hvilket vil sige at har du valgt "en gang om ugen" så kan du godt starte en arbejdsgang op lørdag, og igen mandag.
Element udvidelse: Multivælger
I de sidste mange versioner har der været forskellige elementer der enten er blevet rettet, ændret eller udvidet, og denne gang er det elementet "multivælger" der udvides med ny funktionalitet.
Er du flittig bruger af DitmerFlex systemet, ved du at multivælgeren kan have et utal af valg, men at der kun kan foretages ét af disse valgmuligheder - Dette kommer til syne for nedenstående billede.
Med denne version er det blevet muligt at vælge flere valg på samme tid. Når du fremadrettet benytter dig af "Multivælger" elementet skal du sætte flueben i "Muligt at lave mere end en valg" før at du vil kunne anvende funktionaliten med flere valg.
Billedet du kan se nedenfor viser hvor du i elementet finder funktionen.
Når funktionen er slået til vil du kunne vælge flere valg på samme tid.
Du skal dog være opmærksom på, at hvis du har elementer i hvert valg kommer elementerne ikke til syne under dit valg, men er samlet under alle valgmuligheder. Det vil altså sige at valg og hvad valgene evt. indeholder står adskilt fra hinanden.
Sletning af arbejdsgang: Antal måneder før sletning
I version 21.2 kan du nu opsætte, hvornår du ønsker, at din arbejdsgang bliver slettet. I denne version bliver det automatisk sat op, pr. default at være en standardværdi på 72 måneder. Dette kan du selvfølgelig selv ændre, så det passer til netop dit ønske. Har du derfor én eller flere arbejdsgange du ikke ønsker bliver slettet skal du aktivt slå dette fra.
Bemærk: Dette er kun gældende for alle nye arbejdsgange der bliver oprettet, og påvirker altså ikke de arbejdsgange som du allerede har oprettet.
Flowdesigner: Udvidelse af funktionen "Hvem"
Der er blevet tilføjet ny funktionalitet i flowdesigneren, som gør det muligt at vælge en intern bruger, der skal agere som enten en udfylder eller en godkender.
Klikker du på enten udfyld eller godkend aktiviteter, kan du vælge "Hvem". Herunder skal du vælge "Bruger fra element".
Bemærk: Dette er kun gældende for bruger vælgeren.
Hvis ikke du har valgt hvem der er tale om bliver du gjort opmærksom på dette, som du kan se på nedenstående billede, i form af den røde dialog bjælke.
Den røde bjælke forsvinder når der er valgt en bruger fra et element.
Opsamlingsmail: Selvvalgt opsætning
Det er også blevet gjort muligt at du nu kan opsætte en opsamlingsmail for en specifik arbejdsgang.
Det vil altså sige at udover den opsamlingsmail der er ensartet og er gældende for alle, har du nu mulighed for at opsætte en specifik for den enkelte arbejdsgang.
Det er en forudsætning at der er en opsamlingsmailskabelon før du kan opsætte en arbejdsgang til at bruge denne funktion.
I menupunktet E-mailskabelon skal du oprette en ny mailskabelon af typen opsamlingsmail.
Når opsamlingsmailskabelonen er oprettet og opsat, kan du benytte den i arbejdsgangen.
For at opsætte din nye opsamlingsmail skal du ind på fanen "Indstillinger" på arbejdsgnagen.
Her skal du i rubrikken "Notifikationer" vælge at der skal benyttes en opsamlingsmail, samt hvilken der benyttes.
Bemærk: Der sendes en opsamlings per arbejdsgang der i gang. Har brugeren derfor 5 arbejdsgange der venter, vil brugeren udover den normale opsamlingsmail også modtage en opsamlings mail per arbejdsgang.
Fejlrettelser og mindre ændringer
- Brugte du før API til at opdatere brugere, er APIet blevet udvidet så det ikke rør ved de brugere der ikke sendes med. Dette betyder at opdatere du 2 brugere, men der findes 5, bliver de resterende 3 ikke rørt ved, hvorimod de før blev slettet. Under "UserImport" i public APIet er der tale om "/UserImport/ImportUsersNoInactivating" og "/UserImport/TestImportNoInactivating"
- Kategorier under hjælpe dokumenter er blevet foldet sammen.
- Sektionen "Aflevering til eksterne systemer" er blevet foldet sammen hvis der ikke er nogle fejl.
- Muligt at slette værdiliste.
- Beskrivelser på de jobs der er i jobserveren er blevet ændret.
- Notatfeltet i en arbejdsgang, er nu udstillet i databehandler, hvilket betyder at du kan vælge at sende notatfeltet i f.eks. en maildatabehandler.
- Overblik over arbejdsgangen er udvidet, så det er muligt at se hvornår en arbejdsgang aktivitet er blevet sendt og modtaget. Dette bliver også udstillet som systemværdi og kan vælges i f.eks. maildatabehandler.
- E-mail elementet har udvidet funktionalitet, så du kan vælge at der skal validering på.
- Det har i langt tid ikke været muligt at få vist et korrekt tal, der har rundet 1.000. Det kom nemlig kun ud som 1000, hvilket kunne skabe forvirring. Dette er ændret så der automatisk vil blive indsat en tusindtals separator.
- Går du ind på en værdiliste har du nu mulighed for at se hvilke blanketskabeloner der benytter denne værdiliste.
- CVR opslaget giver dig nu mulighed for at søge i p-numre.
- På arbejdsgangskabelon kan der vælges hvilken opsamlingsmail der skal sendes.
- Muligt at beregne og udstille brugerens alder på cpr opslag og person oplysninger.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.